loading...
جوک و اس ام اس
alireza بازدید : 1432 پنجشنبه 02 تیر 1390 نظرات (1)

 

 

کرم های ضد آفتاب و انواع آن

 

 

کرم ضد آفتاب

 

در ادامه توضیحات کاملی درباره

 

درجه SPF در کرمهای ضد آفتاب

و

چگونه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب را انتخاب کنیم؟

توضیح داده خواهد شد

 

 

 

کرم ضد آفتاب

 

استفاده از كرمهاي ضد آفتاب، يكي از معمولترين روشهاي محافظت پوست در مقابل تابش اشعه زيان‌آور نور خوررشيد است كه در ميان خانمها رواج بيشتري دارد.
نور خورشيد حاوي طيف وسيعي از اشعه‌هاي مرئي و نامرئي است كه بخشي‌از آن، به نام طيف ماوراء بنفش، براي پوست انسان مضر بوده و تمامي آسيب‌هاي پوستي از ناحيه آن است.

اشعه فرابنفش خورشید شامل 3 طیف از طول موج ها است ، UVA که عامل چین و چروک پوست ، تغییر رنگ و برنزه شدن پوست می باشد ؛ UVB که عامل آفتاب سوختگی ، قرمزی و بسیاری از بیماری های پوستی نظیر سرطان می باشد و UVC که بسیار خطرناک بوده و عامل اصلی ایجاد سرطان پوست می باشد که خوشبختانه در جو زمین بدام می افتد.

کرم های ضد آفتاب حاوی 3 دسته از مواد برای محافظت از پوست هستند:

1.ترکیبات آلی یا ضد آفتاب های شیمیایی مثل اکسی بنزون (oxybenzone)که معمولا  UVB را جذب می کنند ، 2.ترکیبات غیر آلی یا ضد آفتاب های فیزیکی مثل زینک اکساید و تیتانیوم اکساید که مانع عبور و رسیدن  UVA  به پوست می شوند.بهترین محافظت را ضدآفتاب های فیزیکی انجام میدهند و تمام اشعه فرابنفش را منعکس می کنند اما مشکل آن ها قابل رویت بودن و گاها رنگی بودن آن هاست و 3. روغن های گیاهی نظیر روغن پنبه دانه ، زیتون و بادام که  UVB  را جذب نموده و  UVA را عبور می دهند و لذا انتظار می رود که با استفاده از آنها رنگ پوست تیره شود.

معمولا در ضد آفتاب ها ترکیبی از ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی به کار می رود.

میزان مورد استفاده از ضد آفتاب 2mg در هر سانتی متر مربع پوست می باشد و بهترین اثر زمانی گرفته می شود که ضد آفتاب 15 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مورد استفاده قرار گیرد و 15 تا 30 دقیقه بعد از اولین مواجهه با نور خورشید تجدید شود.

مناسبترين زمان استفاده از كرمهاي ضد آفتاب ساعت ‪ ۹‬صبح الي چهار بعد از ظهر می باشد. و بهتر است كه هر 2 تا 3 ساعت یکبار و بعد از فعالیت هایی نظیر شنا ، و نیز بعد از تعریق  تجدید شود ، اما برای افرادي كه در مكانهاي سرپوشيده كار مي‌كنند، استعمال دو بار در طول شبانه‌روز كافي است.عدم تجدید استفاده ضد آفتاب می تواند باعث آسیب های پوستی بیشتری در اثر مواجهه با نور خورشید شود نسبت یه زمانی که ضد آفتاب استفاده نشده است ، بدلیل رها شدن رادیکال های آزاد از ترکیبات شیمیایی موجود در کرم ضد آفتاب ، که جذب پوست شده اند.

میزان محافظت یک ضدآفتاب به عواملی نظیر : نوع پوست ، میزان استفاده از کرم ، فعالیت فرد ، و میزان ضدآفتابی که جذب پوست شده است ، بستگی دارد.


‪ SPF‬يا فاكتور محافظتي آفتاب چيست؟
كرمهاي ضد آفتاب بر اساس ميزان تواناييشان در جذب و دفع اشعه ماوراي بنفش درجه‌بندي مي‌شوند كه نشان‌دهنده اين است كه مصرف‌كننده تا چه مدت مي‌تواند بدون آنكه دچار آفتاب سوختگي شود، زير نور خورشيد بماند.
ايده‌آل‌ترين مقدار اين فاكتور محافظتي، شماره ‪ ۳۰‬است كه براي تمامي مناطق توصيه مي‌شود و هر چه اين فاكتور بالاتر باشد ميزان تاثيرگذاري آن بيشتر است.البته ضد آفتابهاي با فاكتور محافظتي بالاتر از شماره ‪ ۳۰‬در برخي افراد به علت داشتن تركيبات شيميايي بالاتر حساسيت پوستي ايجاد مي‌كند.


ميزان نياز به كرمهاي ضد آفتاب، بستگي به رنگ پوست و ميزان حساسيت آن دارد ، هر چه رنگ پوست روشنتر باشد و زودتر در معرض آفتاب قرمز و ملتهب شود. ضد آفتاب ها نباید حاوی اسانس، و مواد مرطوب کننده باشد به علت واکنشات آلرژیک ناشی از آن ، همچنین استفاده از ضدآفتاب در سنین کمتر از 6 ماه توصیه نشده و در کودکان بالای 6 ماه نیز از فراورده های با SPF پایین استفاده شود و بهتر است حتی الامکان ، برای محافظت در برابر نور خورشید از کلاه و پوشش استفاده شود.

تذكر: قبل از استفاده از كرم ضدآفتاب بر روي پوست كودكان حتما آنرا بر روي قسمت كوچكي از پوستشان تست كنيد تا وجود يا عدم وجود حساسيت كودكان به آن كرم مشخص شود.
استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان :
استفاده از " كرم ضد آفتاب" در زمستان بيشتر از فصل تابستان توصيه مي‌شود .
در زمستان به دليل عبور نور از ابر ميزان صدمه‌رساني نور به پوست به خصوص در پوستهاي خشك بيشتر است.ميزان اين صدمه‌رساني بعد از بارندگي برف و باران به خاطرانعكاس مستقيم نور و تابش ملايم نور خورشيد دو چندان مي‌شود.

درجه SPF در کرمهای ضد آفتاب چیست؟

Sun Protection Factor


نمونه کرم های ضد آفتاب
مواد تشکیل دهنده کرمهای ضد آفتاب به دو روش از پوست محافظت میکنند، آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آنرا مسدود کرده یا اینکه اشعه UV را منعکس و متفرق میکنند. کرمهای ضد آفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی میشوند که Sun Protection Factor یا SPF نام دارد. درجه SPF (مانند SPF15 یا SPF20) نشان دهنده این امر هستند که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد میتواند زیر نور آفتاب بماند.

برای مثال شما میتوانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب 10 دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده میکنید میتوانید زمان 10 دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. اگر SPF کرم شما 15 باشد، شما 150 دقیقه یا 2 ساعت و نیم میتوانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر میشود اما، در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد.

چگونه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب را انتخاب کنیم؟
بهترین کرم ضدآفتاب، آن است که برای نوع پوست شما ایمنی کافی به وجود بیاورد. جدول زیر میتواند در تصمیم گیری به شما کمک کند. توجه کنید که مشورت با پزشک در انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب توصیه میشود، به خصوص اگر شما از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش میدهند استفاده میکنید یا پوست بسیار حساسی دارید، مشورت با پزشک ضروری است.

نوع پوست رنگ چهره و مو عکس العمل پوست SPF
I بلوند بور، پوست بسیار روشنی که در حالت عادی سفید است. چشمان آبی،کک مک بسیار کم برنزه میشود یا اصلا رنگ نمی گیرد و به سرعت دچار سوختگی دردناک میشود. 30 - 50
II بلوند، قهوه ای روشن یا سرخ مو، پوست در حالت عادی سفید است. به مقدار کم برنزه میشود و پوست می اندازد و به سرعت دچار سوختگی دردناک میشود. 30 - 50
III نژاد آسیای میانه یا هند و اروپایی، پوست در حالت عادی سفید است. در حد معمول برنزه میشود و سوختگی متوسطی دارد. 15 - 20
IV رنگ معتدل، معمولا با چشم و موی تیره، پوست در حالت عادی سفید یا قهوه ای بسیار روشن است. به راحتی رنگ میگیرد و حداقل میزان سوختگی را دارد. 6 - 15
V تیره،پوست در حالت عادی قهوه ای است. به راحتی رنگ میگیرد و به ندرت دچار سوختگی میشود. 2 - 10
VI بسیار تیره، پوست در حالت عادی سیاه است. بسیار تیره تر میشود و هرگز دچار سوختگی نمیشود. 2 - 10

 

 

چگونه ضد آفتاب را به کار ببريم :


1- قبل از مصرف کرم ضدآفتاب‌ از کرم مرطوب کننده استفاده کنيد يا از کرم ضدآفتاب‌ محتوي مرطوب کننده استفاده کنيد.


2- ضدآفتاب‌ بايد به تمام نقاط باز بدن ماليده شود. به خصوص صورت ، گوش ها ، گردن قسمت هاي فوقاني سينه ، پشت دستها ، قسمت هاي بدون موي سر در مردان.

 

 هر نوع ضدآفتاب‌ با هر عياري بيشتر از سه ساعـت روي پوست مؤثر نيست و بايد بعد از 3 ساعت تکرار شود.


 بيشترين مقدار اشعه در فاصله زماني 10 صبح تا 3 بعد از ظهـر به زمـيـن مي رسد. در اين فاصـله زماني از قرار گـرفـتن بطور

مستـقـيم در برابر اشعـه آفـتاب اجـتـناب شود.


پس از غوطه ورشدن در آب مجدداً بايد ازضدآفتاب‌ استفاده کرد. به دنبال ورزش و فعاليت هاي بدني که تعريق بدن سبب پاک

 شدن ضدآفتاب‌ مي گردد بايد دفعات استفاده از اين فرآورده را افزايش داد.


ايده آل است که حدود 30 دقيقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضدآفتاب‌ استفاده شود تا زمان لازم براي نفوذ ماده به درون لايه کراتيني پوست فراهم باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط fahime&emad در تاریخ 1348/10/11 و 18:12 دقیقه ارسال شده است

با سلام به تو دوست عزیز اومدم بگم که اگه دوست داری بیا وبلاگ دوستیابی ما عضو شو خیلی باحاله منتظرتیم به نظر من اگه میخوای عضو بشی از سیستم نظر دهی استفاده کن چون اون طوری مدیر وبلاگ بهت امکانات میده
درضمن برای عضویت نام
نام
پسورد دلخواهت
مکان
سن
و...ادرس وبت
روی توی نظرات وبلاگ بنویس نه توی سیستم ثبت نام منتظرتیم زود باش بیا گلم
@>--->--
www.emad19.loxblog.com
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ : http://www.blogleech.com


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1167
  • کل نظرات : 575
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 258
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 128
  • بازدید امروز : 217
  • باردید دیروز : 1,714
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 217
  • بازدید ماه : 12,027
  • بازدید سال : 42,351
  • بازدید کلی : 3,552,989