loading...
جوک و اس ام اس
alireza بازدید : 1182 دوشنبه 20 تیر 1390 نظرات (0)

 

 

ادعیه امام زمان(ع)

 

 

دعاها وزيارت هاى مربوط به ساحت مقدس امام زمان (ع) بخش مهمى از فرهنگ شيعه را به خود اختصاص داده است.اين گستردگى منشأيى جز اين نداردكه آن حضرت، خاتم اوصيا واميد امت هاست و با امامتى كه تاكنون دوازده قرن از آن مي گذرد، نمونه اى در انبيا وامامان گذشته است. جمع آورى وتدوين ادعيه و زيارات مربوط به آن حضرت به صورت هاى مختلفى تاكنون انجام شده و دايره وسيعى دارد. لازم به تذكر است كه دعا براى وجود شريف امام زمان (ع) در دعاهاى مخصوص به حضرت محدود نمى شود بلكه در زيارات ائمه و اعمال شب وروز جمعه وحتى در دعاهاى نماز وغيره نيز به چشم مى خورد.

بخش اول:برداشتى از ادعيه وزيارات مربوط به امام زمان (ع) كه بيانگر محتواى آن هاست و آن چه ما بر زبان جارى مي كنيم وبايد به معناى آن توجه كنيم، بخش نخست اين نوشتار است كه به طور خلاصه و فهرست وار تقديم مى شود: دعاهايي که در مورد ظهور حضرت است:

1. تعجبل فرج و ظهور حضرت :اين مضمون بيش از مضامين ديگر در ادعيه وزيارات آمده است. در دعاها و زيارت هاى مربوط به امام زمان (ع)، آن چه بيش از همه به چشم مى خورد دعا براى تعجيل فرج ومقررگشتن امر ظهور حضرت از جانب خداوند به عبارت هاى مختلف است. دعا براى تعجيل فرج گاهى به صورت تصريح وگاهى به صورت كنايه است مانند: عزت مؤمنان و ذلت جباران، منافقان، كفار، معاندان، دشمنان، سلاطين، رقيبان حضرت و آنان كه سعى در خاموش نمودن نور حضرت و از ياد بردن ذكر او دارند.

2.دعا براي سلامتي حضرت :در دعا براى سلامتى امام زمان (ع) نيزگاهى تصريح به سلامتى وحفظ حضرت شده وگاهى به صورت هاى ديگر آمده است از نمونه اين دعاها دفع حسد وشر حيله گران وظالمان وجباران از حضرت است. سلام هايي كه به حضرت داده شده بسيار زياد است وهمه حاوى مضامين بالا از عقايد شيعه، در مورد آن حضرت وصفات وخصائص وديگر جوانب او است. اين سلام ها همه به منزله دعا براى سلامتى حضرت بوده ونيز اداى احترام وعرض ادب خدمت اوست. در اين سلام ها اشاره شده كه تحيتى از جانب خود انسان و نيز درخواست از خداوند است كه سلام جميع مؤمنين و مؤمنات از شرق و غرب عالم را به او برسا ند.

صلوات هايى كه در ادعيه وزيارات نسبت به حضرت آمده به عبارات مختلف است واكثراً همواره با صلوات بر پيامبر(ص)و ديگر معصومين (ع) آمده است.

دعاهايي که در ارتباط غير مستقيم با حضرت است 1. دعا هايي براي دوستان وياوران و خدام آن حضرت : دعا براى دوستان وياوران و زائرين حضرت نيز در ادعيه و زيارات به چشم مى خورد مضامينى از قبيل كمك خواستن از خداوند ويارى حق تعالى براى آن ها و دعا براى اينكه خداوند آن ها را دوست بدارد.

 

در ادامه...

 

 

 

2. دعاهاي شخصي که در رابطه با حضرت براي خود دعا مي نماييم :در ادعيه وزيارات مضامينى آمده كه دعا براى خود انسان در رابطه با امام زمان (ع) است. از نمونه هاى آن موارد زير است: از اعوان و انصار وياران و ملازمان ومحافظان وتابعين و دوستان و خونخواهان و خالصان وپيشروان در اداى اوامر حضرت و راضى وتسليم بودن نسبت به آن حضرت،از منتظران ظهور و فرج حضرت بودن، محشورگشتن در زمره آن حضرت و زير پرچم حضرت، در قيامت از ياران حضرت بودن، توفيق اداى حقوق آن حضرت،درك ظهور و زمان پس از ظهور حضرت و بازگشت و زنده شدن در صورت مرگ قبل از ظهور.

3.دعا عليه دشمنان حضرت :در ادعيه وزيارات دعا عليه دشمنان و خواركنندگان حضرت نيز آمده است. مضامينى از قبيل خوار شدن خواركنندگان خاذلين حضرت، دعا عليه انواع دشمنان حضرت، دعا براى اينكه خداوند دشمنانش را دشمن بدارد.

در ادعيه وزيارات مربوط به حضرت مضامين ديگرى نيز اَمده كه به آن ها اشاره مى شود: 1 . شكواى دل با خداوند و امام زمان (ع) از دشوارى هاى زمانه و طولانى شدن غيبت واستغاثه به آن ها، كه اكثراً با مضامين بالا وبه صورت خطابى است، وگاهى كلماتى از قبيل الغوث وادركني والعجل آمده است. 2. بيان فضائل وخصائص مظلوميت اهل بيت (ع) وبه خصوص امام زمان (ع).3 .شهادت به اعتقادات درباره حضرت از قبيل طول عمر حضرت، رجعت وعدل جهانى كه به دست او تحقق مى يابد.تجديد بيعت واعلام آمادگى براى جانفشانى و اطاعت از اوامر آن حضرت.

بخش دوم بر شمردن دعاها و زيارات مربوط به امام عصر (ع)

1. دعاي ندبه : دعاي ندبه از اعمال سرداب مقدس امام زمان (ع) و نيز از اعمال عيد فطر و روز جمعه است، وخواندن آن در همه اوقات مناسب است .اين دعا گرچه مربوط به امام زمان (ع) است، ولى مى توان گفت يك دور عقايد تشيع درآن آمده است. در اين دعا ابتدا توحيد وسپس نبوت انبياء(ع) وپيامبر و بعد مسأله ولايت اميرالمؤمنين (ع)و فتنه هاى پس از پيامبر(ص)آمده وپس از اشاره اى به ائمه (ع) موضوع امام زمان (ع) آورده شده و درباره غيبت و ديگر جوانب مربوط به آن حضرت در قالب شكواى دل خطاب به حضرت آمده است ودر آخر هم دعاهايى بسيار مختصر وجامع آمده است.(1)

2.دعاي عهد: دعاى عهد ابتدا خداوند را به اسامى وصفات مى خواند وبعد صلوات بر امام زمان (ع) است. سپس دعاهايى در موردآن حضرت وفرج او ونيز حضور ما در زمان حضرت و ديدار روى حضرت دارد(2)

3. زيارت آل ياسين: اين زيارت توقيعى است كه از ناحيه مقدس امام عصر(ع) صادرگشته و حضرت مى فرمايند: هرگاه خواستيد به ما توجه پيداكنيد همانگونه كه خداوند فرمود بگوييد: سلام على آل ياسين...

اين زيارت بسيار معتبر وپر محتوى است ومى توان گفت: خلاصه اى از عقيده هر شيعه در زمان غيبت است وآن چه يك شيعه بايد در زمان غيبت بداند درآن آمده است. در اين زيارت ابتدا سلام هاى متعددى با مضامين بالا، خطاب به امام زمان (ع) آمده وسپس حضرت را براى عقايد قلبى خود از اقرار به ائمه (ع) و ديگر عقايد شيعه شاهد مي گيرد. در دعاى بعد از زيارت آل ياسين هم پس از صلوات بر پيامبر(ص) دعاهايى در مورد دعا كننده دارد وبعد صلوات بر حضرت حجت (ع) با القاب مخصوص است وبعد دعاهايى در مورد حفظ وفرج وتأييد و ظهور حضرت و درباره شيعيان آمده است(3)

4.زيارت در حرم سامرا: زيارتى است كه شهيد در مزار خود ونيز ابن مشهدى در المزارالكبير آورده اند: هنگامى كه از زيارت دو امام در سامرا فارغ شدى بر در حرم امام زمان (ع) بايست وبگو: السلام عليك يا خلفية الله ...

اين زيارت ابتدا سلام هاى متعددى با مضامينى بسيار سنگين داردكه حاوى فضائل وخصايص حضرت وپاره اى از اعتقادات شيعه است وبعد شهادت به جوانب مختلف حضرت ومطالبى در مورد ظهور وبعد از ظهور خطاب به آن حضرت ا ست ودر آخر صلوات بر پيامبر(ص) وآل آن حضرت ودعا براى تعجيل فرج به چند شكل وبراى يارى خداوند به وسيله حضرت واحياى دين توسط حضرت وايجاد امنيت توسط حضرت وبرپايى عدل وبرطرف شدن ظلم توسط حضرت است وبه صلوات ختم مى شود. (4)

5.زيارت امام زمان (ع) در سرداب مقدس زيارتى است كه شهيد در مزار وابن مشهدى در المزارالكبيرآورده اند كه هنگام داخل شدن در سرداب خوانده مى شود و بعد از زيارت دوازده ركعت نماز دارد و بعد دعاى الهى عظم البلاء...خوانده مى شود. اين زيارت هم سلا م هايى بسيار جامع وكامل دارد كه غير از معصوم (ع) ديگرى نمى تواندآن كلمات را بيان فرمايد و در آخر حضرت را بر عقايد قلبى خود شاهد مي گيرد و دعايى كوتاه در آخر دارد، وپس ازآن نماز و صلواتى با عباراتى سنگين براى حضرت آمده است. (5)

6.صلوات بر امام زمان : صلواتى است شامل درود برآن حضرت ودعا براى ظهور او به عبارت هاى مختلف و همچنين دعا براى بعد از ظهور حضرت است كه همان كارها و برنامه هاى حضرت است.(06)

7. زيارت حضرت پس ار نماز صبح: زيارتى است كه هر روز پس از نماز صبح خوانده مى شود .

در اين زيارت از خدا طلب صلوات بر حضرت از سوى جميع مؤمنين مى نمايد وهمچنين تجديد بيعت با حضرت و دعا براى خودكه از ياران حضرت واطرافيان ونگهبانان وشهيدان در ركاب حضرت باشيم. (7)

8.دعا در زمان غيبت: دعايى است كه در زمان غيبت خوانده مى شود وبه گفته شهيد وابن مشهدى از ناحيه خود حضرت وارد شده واين دعا بعد از اعمال سرداب نيز خوانده مى شود. در اين دعا ابتدا شكايت به خداوند از زمان غيبت آمده وپس از صلوات، دعا براى فرج و استغاثه به پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين (ع) و بعد استغاثه به امام زمان (ع) است.(8)

9.زيارت امام زمان (ع) در روز جمعه :زيارتي است که در روز جمعه که روز ظهور امام زمان (ع) خواهد بود واردشده است. در اين زيارت ابتدا سلام هايى است متعدد كه همه حاوى صفات و خصايص و فضايل حضرت وگاهى حاوى دعا براى فرج و ديگر جوانب حضرت است و سپس ذكر صلوات آمده ودعا براى خود كه از منتظران وياران وشهيدان ودوستان حضرت باشيم. بعد ازآن خطاب به حضرت درد دل وشكوايى دارد. (9)

10. دعا براي حضرت در شب نيمه شعبان: دعايى است كه در شب نيمه شعبان خوانده مى شود.

در اين دعا خداوند را به حق مولود نيمه شعبان قسم مى دهد والقاب وفضايل حضرت وبعدصلوات بر حضرت آمده ودعا براى حضور در ظهور حضرت و از ياران آن حضرت بودن و در آخر صلوات بر ايشان ولعن بر دشمنان ايشان ذكر شده است(10)

11.دعا براي امام زمان (ع)در روزجمعه اين دعا در اصل صلواتى است كه در اعمال روز جمعه وارد شده است. ابتدا صلوات هايى بر پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين (ع) و ائمه (ع) و بعد صلواتى بر همه معصومين (ع) است. سپس صلوات بر امام زمان (ع) است و بعد دعا براى طول عمر حضرت وحفظ حضرت از انواع شرور و دعا براى رعيت وشيعيان حضرت به انواع مختلف ودر آخر صلواتى بر پنج تن (ع) وامام زمان (ع) آمده است (11)

12.دعا براي امام زمان در سرداب مقدس : اين دعا از امام رضا(ع) نقل شده و در اعمال سرداب مقدس آمده است. ابتدا دعا براى سلامتى حضرت با القاب خاص آمده وحفظ از شرور وتأييدآن حضرت از جانب خداوند ودعا براى فرج وظهور حضرت وانواع دعا عليه دشمنان امام زمان (ع) واقرار به صفات حضرت ودعا براى خود نسبت به حضرت ونيز دعاهايى كلى براى خود انسان و در آخر صلوات بر ائمه (ع) واقرار به فضايل و خصايص اهل بيت (ع) آمده است .(12)

3 1.دعاي براي امام زمان در زمان غيبت : دعايى كه ابوعمرو، عثمان بن سعيد عَمرى، اولين نايب از نواب اربعه در غيبت صغرى خوانده وابو على محمد بن همام شنيده و او را امر نموده كه اين دعا را بخواند، وسيد بن طاووس نيز فرموده كه ما اين دعا را از فضل خدا مى دانيم. در ابتداى اين دعا جمله اللهم عرفني نفسك....آمده وسپس پيامبر(ص) و ائمه(ع) شهادت داده وبعد دعا براى سلامتى امام زمان (ع) ودعا براى طول عمر حضرت است ودر همه اين ها معارف والايى درباره آن حضرت آورده است .

سپس دعا براى خودمان از قبيل يقين وحالت انتظار وتسليم در مقابل حضرت واز ياران حضرت بودن آمده است . بعد ازآن دعا براى فرج ولعن بر دشمنان حضرت ودعا براى بعد از ظهور حضرت وصلوات بر ائمه (ع) وسپس شكايت از زمان،ودعا عليه دشمنان حضرت ونيز تحقق يافتن تمام خوبى ها توسط حضرت آمده است (13)

اميد است اين مختصر، انيس دل هايى باشد كه در عصر غيبت، انيسى جز مولاى شان براى دل خود ندارند و باآن چه به عنوان خطاب با حضرت ولى عصر(ع) بر زبان مى آورند، از اعماق وجودآن محبوب دل ها را دعاكنند و از دور و نزديك سلامش نمايند و بر او درود فرستند. (14)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1167
  • کل نظرات : 575
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 258
  • آی پی امروز : 219
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 481
  • باردید دیروز : 352
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 3,606
  • بازدید ماه : 3,606
  • بازدید سال : 60,824
  • بازدید کلی : 3,571,462